Communiceren? Eerst contact maken!


Fietspad

Op een druilerige dinsdagmorgen fiets ik naar mijn werkplek. Iedereen lijkt gehaast onderweg in een poging droog op bestemming aan te komen. Ik nader een rotonde en zie een zwarte Volvo op me afstuiven. Gaat hij stoppen? In een flits maak ik oogcontact met de bestuurder.

Contact maken is verbinding leggen, een lijntje tussen zender en ontvanger. Zonder contact geen communicatie en komt je boodschap niet aan. Zo werkt het ook met communicatiemiddelen zoals jouw nieuwsbrief, website, brochure, filmpje of tekst. Pas als je contact hebt met je lezer of kijker, kan je jouw boodschap overbrengen.

Contact maken

Maar hoe maak je dat contact? Om te starten verplaats je je in de ontvanger van de boodschap, de doelgroep die je wilt bereiken. Wat spreekt hen aan, wat triggert hen om te kijken of luisteren, wanneer heb je hun aandacht? Dat kan met een krachtige foto of verrassende openingszin, hun favoriete muziek, een herkenbaar voorbeeld of gewoon een glimlach.

“Pas als je contact hebt met je lezer of kijker, kan je jouw boodschap overbrengen.”

En als je die aandacht hebt, is het natuurlijk zaak dat je daar iets voor teruggeeft. Je deelt je expertise op jouw vakgebied, zodat zij met die kennis weer verder komen. Je vertelt iets wat ze nog niet wisten, zodat ze op de hoogte zijn van interessante veranderingen of vernieuwingen. Je vermaakt hen met een mooi verhaal of een prachtige film. Of je geeft een belangrijke waarschuwing, om te voorkomen dat de boel in de soep loopt.

Missie geslaagd

Terug naar de dinsdagochtend. De bestuurder van de zwarte Volvo kijkt me aan. Mijn kin zit diep weggestoken in mijn warme jas. Ik kijk op, glimlach naar de bestuurder en zij glimlacht terug. We hebben contact en ik weet dat ze me gezien heeft ondanks het regenachtige weer. Keurig op tijd stopt ze voor de rotonde, zodat ik geen vaart hoef te verminderen. Mijn boodschap is aangekomen, missie geslaagd.

Share :
Related Posts